Stappenplan 10 seconden boodschap

Worstel jij ook met het formuleren van jouw 10 seconden boodschap? Met dit stappenplan help ik je op weg naar een boodschap die staat als een huis.

1. Wie is je klant?

Stel de klant centraal in je 10 seconden boodschap. Op wie richt jouw bedrijf zich? Timmerfabrieken, ICT bedrijven of vrouwelijke zakenmensen? Durf te kiezen en benoem maximaal één type klant in je boodschap. Dit vergroot de herkenbaarheid van je bedrijf. Ga daarom met je klanten in gesprek. Wat is hun achtergrond? Hoe ziet hun dagelijks leven eruit? Welke vragen hebben ze? En hoe zit het met hun sociale mediagedrag? Gebruiken ze Facebook, Twitter, Pinterest of zijn ze aangestoken met het Instagramvirus? Wie zijn de concurrenten? Hoeveel geld besteden ze aan innovatie? In welke netwerken participeren je klanten? Et cetera. Verwerk vervolgens de informatie uit je gesprekken in persona’s. Dit zijn denkbeeldige personen die symbool staan voor  je klant.

2. Wat is het probleem van je klant?

Benoem in je 10 seconden boodschap het belangrijkste probleem van je klant. Heeft de timmerfabriek moeite met veilig werken? Weten ICT bedrijven niet hoe ze meer omzet kunnen halen uit bestaande klanten? Of hebben de vrouwelijke zakenmensen ondersteuning nodig in hun uiterlijke presentatie? Voer het gesprek met je klanten om de problemen boven tafel te krijgen. Luister tijdens de gesprekken goed en vraag vooral door.  Bepaal ten slotte het belangrijkste probleem dat je voor klanten oplost.

3. Welke oplossing heb je voor het probleem van je klant?

Welke unieke oplossing heb jij voor het probleem van je klant? Leer jij ICT bedrijven meer omzet halen uit bestaande klanten? Help jij timmerfabrieken een glashelder arbobeleid te voeren? Begeleid jij vrouwelijke zakenmensen naar een krachtige en persoonlijke uitstraling? Veel adviseurs, coaches en trainers hebben de neiging om uit te leggen hoe hun oplossing werkt. Voor klanten is dit absoluut niet interessant, omdat zij in het eerste contact willen weten in hoeverre jouw oplossing soelaas biedt voor hun probleem. Meer uitleg over hoe jouw oplossing kun je geven als de klant ja zegt. Ook dan is het de vraag of klanten alles willen weten. Bovenal is het cruciaal dat de klant jouw oplossing begrijpt en bij wijze van spreken makkelijk kan uitleggen aan zijn opa of oma.

4. Wat levert de oplossing op voor je doelgroep?

Uit ervaring weet ik dat veel adviseurs, coaches en trainers het moeilijk vinden om de voordelen van hun oplossing te benoemen. Ze staan er niet bewust bij stil dat hun oplossing voor een grotere naamsbekendheid, meer klanten en een hogere omzet zet. Als een klant overtuigd is van de meerwaarde van jouw oplossing dan is hij vaak ook bereid om voor je oplossing te betalen.

Ten slotte

Kortom, met een goede 10 seconden boodschap wordt het makkelijker (en plezierig!) om gericht te ondernemen.

Geïnteresseerd

Wil jij ook een goede 10 seconden boodschap maken, zodat je meer klanten krijgt en met geld kan verdienen? Neem dan contact op voor een gratis telefonisch inspiratiegesprek: f.salih@kennis-express.nl of 06 – 549 684 08.

Leave a Comment