Sociale media strategie in 12 stappen

Gepubliceerd door
in Sociale media

Met deze 12 stappen verbeter ook jij de sociale media strategie van jouw bedrijf. Resultaat? Meer klanten en omzet.

Stap 1. Benoem je 10 seconden boodschap

De eerste stap van je sociale media strategie is het opschrijven van je 10 seconden boodschap. Hierin geef je antwoord op de volgende 4 vragen:

  1. Wie is je klant?
  2. Wat is het probleem van je klant?
  3. Welke oplossing heb je voor het probleem van de klant?
  4. Wat levert de oplossing op voor je klant?

Stap 2. Beschrijf je signature system

Beschrijf je signature system: Wat is het gewenste eindresultaat dat je aan de klant levert? En welke stappen moet de klant doorlopen om het gewenste eindresultaat te bereiken. Het signature system geeft je houvast om te bepalen over welke thema’s je content kunt maken en verspreiden via sociale media.

Stap 3. Voer een thema-onderzoek uit

Onderzoek vervolgens wat er op sociale media over de thema’s uit je signature system wordt gezegd. Voor dit onderzoek kun je gebruik maken van de volgende tools:

  • Op search.twitter.com typ je voor jouw signature system relevante zoekwoorden in en zie je wat erover word getweet.
  • Via Social mention kun je zoeken op meer dan 80 sociale media sites, waaronder Facebook en Youtube.
  • Stel een Google Alert in (je geeft hierbij een aantal zoekwoorden op), dan ontvang je het laatste nieuws over deze thema’s per e-mail.

Stap 4. Formuleer de doelstellingen

Denk na over wat je wil bereiken met de inzet van sociale media. Stel een aantal concrete doelstellingen op, dan kun je na verloop van tijd meten of er vooruitgang wordt geboekt. Voorbeelden van doelstellingen zijn:

  • Er wordt X % meer gezocht op je bedrijfsnaam in Google binnen X maanden.
  • % interactie op desbetreffende sociale kanalen.
  • Het aantal website bezoekers stijgt in X % binnen X maanden.

Stap 5. Analyseer de onderzoeksresultaten

In stap 3 heb je onderzoek uitgevoerd en de resultaten geanlyseerd. Na gaan we nog een stapje verder: Door wie wordt er over de thema’s gepraat? Zijn er populaire bloggers waarmee je kunt samenwerken? Etc. Maak een overzicht van de uitkomsten, en bekijk per kanaal of het bij je organisatie past. Komen waarden of idealen bijvoorbeeld overeen? Dat kan een mooi aanknopingspunt zijn om te netwerken en een stapje dichter bij je ideale doelgroep te komen.

Stap 6. Bepaal je doelgroep

Nu wordt het tijd om je definitieve doelgroep vast te stellen. Op basis van de analyse bepaal je wie tot de doelgroep behoren en daarmee openstaan voor content over de thema’s uit je signature system.

Stap 7. Inventariseer de kennis van je doelgroep

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb je eerder met de doelgroep gecommuniceerd via sociale media?
  • Is de doelgroep bekend met de thema’s uit je signature system?

In het begin kan het zomeer zijn dat niet veel mensen uit je doelgroep bekend zijn met de thema’s uit je signature system. Dit geeft niets! Het is juist een goede motivatie om de doelgroep te voeden met hoogwaardige content.

Stap 8. Plan en organiseer

Een goede planning is onmisbaar. Bedenk daarom een realistisch schema met betrekking tot het maken en verspreiden van content via sociale media. Bepaal voorafgaand of je campagnematig gaat inspelen op bepaalde feestdagen, seizoenen of andere gebeurtenissen.

Stap 9. Bepaal je middelenmix

Welke sociale media ga je inzetten? Waarom? Binnen de middelenmix kun je jouw bedrijfswebsite als basis gebruiken. Alle aditionele kanalen die worden toegevoegd moeten daar terug te vinden zijn. Ook hier bekijk je de situatie vanuit de doelgroep: waar bevinden zij zich? Het is heel verleidelijk om met met alle sociale media te starten, maar dit is een te grote valkuil wanneer je net start.

Stap 10. Conversatie en interactie

Het ultieme doel van sociale media is interactie met je doelgroep. Dit betekent niet dat jij zelf de hele tijd aan het woord bent. Het draait vooral om de doelgroep. Zij gaan aan de slag en reageren op anderen. Schik niet, dit kan ook wel eens negatief zijn. Ga dit soort reacties dan niet verwijderen, maar speel hier goed op in. Reageer altijd persoonlijk, gebruik je voornaam in je berichten en zorg dat de reacties binnen het kader van je bedrijfswaarden passen. Houd er rekening mee dat een reactie geen dagen op zich kan laten wachten!

Stap 11. Resultaten en ROI

Tijd en moeite (en geld) die je in sociale media activiteiten stopt is één ding, maar het draait uiteindelijk om het boeken van resultaat. Return On Investment kan op verschillende manieren worden benaderd: aan de ene kant is er conversie, maar ook het onderhouden van je fanbase is veel waard. Zonder je fanbase is er geen conversie.

Stap 12. Zorg voor tijd

Reserveer voldoende tijd voor het uitvoeren van je sociale media strategie.

Sociale media strategie voor jouw bedrijf

Wil jij ook een sociale media strategie die staat als een huis? Neem dan contact op met mij voor een gratis inspiratiegesprek: f.salih@kennis-express.nl of 06 549 684 08.

Leave a Comment