Pakkende titel bedenken, 25 inspirerende voorbeelden

Gepubliceerd door
in Copywriting

Pakkende titel, hoe maak je dat? Veel van mijn klanten worstelen met bedenken van een titel voor hun blog. Dat is is absoluut niet nodig. Met deze 25 voorbeelden kun ook jij een pakkende titel maken.

Kernboodschap

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen hoe belangrijk titels zijn. Ze prikkelen een bezoeker om content op je website wel of juist niet te lezen. Alle reden om er aandacht aan te besteden. Een pakkende titel bevat het nieuws, verwoordt de kernboodschap van je bericht of belicht het voordeel voor de lezer. De belangrijkste eis is dat ze de lading dekken. Titels moeten duidelijk en informatief zijn. Jargon, afkortingen en moeilijke woorden raad ik dan ook af.

Maximaal één regel

Een titel bestaat uit maximaal één regel. Leestekens gebruik je niet in de titel, met uitzondering van een vraagteken of een dubbele punt met aanhalingstekens. Gebruik uitroeptekens met mate. Met een uitroepteken voeg je namelijk een associatie toe aan de feitelijke boodschap. Veel mensen ervaren uitroeptekens over het algemeen als schreeuwerig.

Tussenkoppen

In lopende teksten is het voor de scanbaarheid voldoende om per cluster van twee of drie alinea’s een tussenkop in te voegen, anders trekkens de tussenkopjes veel aandacht. Ook voor tussenkoppen geldt dat ze recht moeten doen aan de inhoud. Liever geen creatieve uitspattingen dus, maar bondige formuleringen die in één oogopslag duidelijk maken waar de onderliggende alinea’s over gaan.

Pakkende titel: 25 voorbeelden

Ten slotte vind je hieronder 25 voorbeelden (ook wel formats genoemd) voor het maken van een pakkende titel. Doe er je voordeel mee.

  1. Geef me [verbazingwekkend korte periode] en ik [geef je dit onverwacht resultaat]!
  2. Alles wat je moet weten over [voordeel voor lezer] met [product of dienst]
  3. [Werkwoord] [iets dat je lezer verlangt] waar je trots op kan zijn
  4. (Hier is) een snelle manier om [je probleem op te lossen]
  5. Maak voorgoed komaf met [probleem]!
  6. Je moet niet / hoeft niet [valse aanname] om [gewenst resultaat]
  7. Nu kan je [gewenst resultaat] zonder dat [typische negatieve gevolgen]
  8. Als je [een bepaald type persoon bent] dan kan je [toch gewenst resultaat bereiken]
  9. (Hoe) [los je een probleem op] zonder [een typisch gevolg te veroorzaken]?
  10. Je bent nooit te [toestand] om te [werkwoord]
  11. Hoe overleef je je eerste [activiteit]
  12. X manieren / tips / redenen om [actie]
  13. Hoe je [gewenste toestand of activiteit] in [ongelooflijk korte tijd]?
  14. [Getal] geheimen om / voor [gewenst resultaat te bereiken]
  15. Waarom sommige mensen / [type persoon] bijna altijd [gewenst resultaat]
  16. Wat iedereen over [je product of dienst] zou moeten weten
  17. De enige [je product] die je [gewenst resultaat]
  18. [Aantal] mythes over [gewenst resultaat] / [je product of dienst]
  19. Wanneer / Als [autoriteit] [een probleem hebben], wat doen ze dan?
  20. Waarom [autoriteit] [je product of dienst] gebruiken
  21. Waarom [autoriteit] gek zijn op [product]. ([Resultaat] is slechts één van de redenen)
  22. Wil jij ook [gewenst resultaat]? / Wie wil er nog [gewenst resultaat]?
  23. (De) [aantal] trends voor [jaar of periode]
  24. Maak jij deze fouten tijdens [activiteit]?
  25. Herken jij de [aantal] symptomen / kenmerken van [probleem]?

Geïnteresseerd

Wil jij ook meer weten over het maken van een pakkende titel? Neem contact op voor een gratis telefonisch inspiratiegesprek: f.salih@kennis-express.nl of 06 – 549 684 08.

Leave a Comment