Contentstress, hoe voorkom je dat?

Gepubliceerd door
in Contentcreatie

Contentstress is een veel voorkomend probleem bij adviseurs, trainers en coaches. Je hebt alles geregeld voor een evenement, behalve de content voor je online communicatie.

Als adviseur, coach of trainer herken je dit vast wel. Je bent in de aanloop naar een evenement druk bezig met alle voorbereidingen. Flyers worden geprint, catering is ingeschakeld en uitnodigingen voor klanten zijn verstuurd. Alles staat klaar voor een succesvol evenement. Totdat je je vlak voor het evenement herinnert dat er op de website nog niets staat over het evenement. En de social media? Je hebt geen tijd gehad om een campagne te maken. Met een content kalender plan je content vooraf. Dat levert inzicht op in wanneer je wat moet publiceren.

Content op de juiste plek op het juiste moment

Met een content kalender breng je het ultieme doel van contentmarketing van het evenement een stap dichterbij. Namelijk jouw potentiële klanten bereiken op het juiste moment, op het juiste kanaal en met de juiste content. Andere voordelen zijn:

  • Je krijgt een overzicht van de content(productie) van het evenement
  • Je bouwt een relatie op met je doelgroepen voor, tijdens en na het evenement
  • Je kunt direct aan de slag en hoeft niet te wachten op inspiratie voor je content
  • Je zorgt voor minder last minute contentstress vlak voor het evenement, deadlines zijn van te voren al helder
  • Je kunt werken aan betere en relevantere content voor verschillende evenementen
  • Je zorgt voor terugkerend bezoek, tijdens het evenement is er namelijk altijd wat te doen op je site

Creëer overzicht door je content te plannen

Of je nu een groot of klein bedrijf hebt. Een duidelijk overzicht van de content die je hebt en nog moet maken voor een evenement helpt je verder. Met een stappenplan maak je in een handomdraai een content kalender voor al je evenementen.

1. Werk met thema’s

Geef een evenement of een serie evenementen een thema. Je ziet dan in één oogopslag wat je al in de planning hebt staan voor het thema buitenlandse beurzen, het binnenlandse congres of voor dat ene festival.

2. Plan je onderwerp van te voren

Door te plannen kun je vooraf ook onderwerpen verzinnen voor de content. Brainstorm over onderwerpen of noteer spontane ideeën voor onderwerpen in je kalender.

3. Creëer content voor je doelgroep

Bij een evenement heb je vaak te maken met meerdere doelgroepen, zoals vaste klanten, potentiële klanten en andere stakeholders. In plaats van een standaard tekst op te leveren voor allerlei kanalen, kun je je doelgroepen bedienen met content op maat. Een kalender geeft je het overzicht voor welke doelgroep je al content gemaakt hebt.

4. Welk type content mis je nog?

Whitepapers, video’s of blogs: de content kalender geeft je een overzicht van alle geplande content. Het overzicht helpt je vooral om de juiste content aan te bieden op het juiste platform voor de juiste mensen. Maar je ziet ook wat er nog mist. Heb je wel genoeg verschillende contenttypes? Ben je tevreden met de strategieën van je thema’s?

5. Bekijk de status van je contentplanning

Als de deadline van een evenement of contentproductie dichterbij komt, kun je in de planning zien wat de status is. Wat moet nog gedaan worden, wat is in behandeling en wat wordt nagekeken.

6. Omschrijf je contentdoelen

Informeren, downloaden, contact opnemen of bestellen: bepaal vooraf het doel van je content. Dit helpt je bij de contentcreatie. Bekijk na het vullen van de contentkalender regelmatig of je nog contentdoelen mist en je eventueel je strategie moet aanpassen.

 

Geïnteresseerd

Wil jij ook online succesvol zijn, zodat je meer klanten krijgt en meer kunt verdienen? Neem dan contact op met mij voor een gratis inspiratiegesprek: f.salih@kennis-express.nl of 06 549 684 08.

Leave a Comment