Cialdini: 6 manieren om klanten te beïnvloeden

Gepubliceerd door
in Conversie

Cialdini is wereldwijd bekend om zijn 6 principes van beïnvloeding. In dit blog laat ik zien hoe ook jij klanten op een positieve manier kunt beïnvloeden.


1. Wederkerigheid

Dit principe gaat er vanuit dat als iemand jou ooit geholpen heeft, je geneigd bent om deze persoon ook te helpen. Je kunt dit principe toepassen door klanten een cadeautje te geven. Denk bijvoorbeeld een aan een gratis workshop van 30 minuten, een exclusief E-book of een wekelijkse video met tips.

2. Sociale bewijskracht

Mensen zijn kuddedieren en voelen zich daardoor op hun gemak als veel anderen ook iets doen of vinden. Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn. Dit klinkt oneerbiedig, maar is absoluut niet zo bedoeld. Verwijs in gesprekken met klanten naar positieve ervaringen van andere klanten. En natuurlijk spreekt het voor zich dat je testimonials van klanten deelt via je website, nieuwsbrief en sociale media.

3. Consistentie

Mensen willen graag consistent gedrag zien, dat maak het makkelijker voor de hersenen. Dingen die mensen eerder hebben gedaan of gezegd voelen vertrouwd en hieraan wil men graag vasthouden. Consistent zijn maakt een goede indruk en maakt beslissingen gemakkelijker.Wees  trouw aan je boodschap. Communiceer consequent over vraagstukken die passend zijn bij je boodschap.

4. Sympathie

Tegen mensen die we aardig vinden zeggen we graag JA. Goed ogende mensen hebben altijd een streepje voor en krijgen automatisch meer goede eigenschappen toegedicht. Misschien oneerlijk maar wel een werkelijkheid. Als adviseur, coach en trainer kun je dit principe toepassen door aandacht te besteden aan je uiterlijke verzorging. Kleed je overeenkomst je doelgroep. Verder helpt het om te lachen. Wist je dat glimlachten je gezicht zachter en vriendelijker maakt? Wil je meer weten of uiterlijke presentatie? Neem contact op met Joyce van het Imagohuys.

5. Autoriteit

Mensen zijn volgzaam aan autoriteit. Claim je autoriteit op jouw vakgebied. Laat zien dat je weet waarover je het hebt. Publiceer wekelijks blogs op je bedrijfswebsite, verzorg spreeksessies tijdens netwerkbijeenkomsten en publiceer regelmatig artikelen in vakbladen.

6. Schaarste

Dingen lijken waardevoller als ze schaars zijn. Geef klanten het gevoel iets mist te lopen als ze zich niet snel inschrijven voor een training.

Lees meer over Cialdini

Wil je meer lezen over de 6 principes van beïnvloeding van Robert Cialdini? Lees nu zijn standaardwerk ‘Invloed’.

Geïnteresseerd

Wil je meer weten over het (online) beïnvloeden van klanten? Neem contact op voor een gratis telefonisch inspiratiegesprek: f.salih@kennis-express.nl of 06 – 549 684 08.

Leave a Comment