Call-to-action: 3 waardevolle tips

Gepubliceerd door
in Copywriting

Een call-to-action is een afbeelding of tekst dat vraagt een bezoeker van je website onmiddelijk een bepaalde handeling uit te voeren.

Tip 1. Indoctrineer met een imperatief

Een imperatief (of gebiedende wijs) zet aan tot actie. Daar is ie immers voor uitgevonden. Ga, sta, zit, lig, get down on your knees and give me 25, het laat weinig ruimte over voor een andere gedachte, mening of handeling.

Benut dit retorische middel. Het dwingt je tegelijkertijd tot het formuleren van een simpele, heldere boodschap. De bezoeker leest direct hoe hij moet handelen.

Nog krachtiger wordt het gebruik van de gebiedende wijs als je er een voordeel in verwerkt. Zoals ‘profiteer’, ‘grijp je kans’, ‘bespaar’, ‘verdien’, enzovoorts. Mensen zijn immers gek op voordeeltjes.

Tip 2. Tover met tijd

Hoe urgenter de boodschap, des te sneller mensen op de call-to-action zullen klikken. Een simpel ‘nu’, ‘direct’ of ‘voor dan en dan’ volstaat.

Tip 3. Bied een belofte

Gemiddeld wordt maar 28 procent van een webtekst gelezen. Mensen scannen en dit trekt daarbij hun aandacht:

  • Kopjes
  • Vetgedrukte tekst
  • Bulletlists
  • Links
  • Links zijn vaak anders van kleur en/of onderstreept. Een call-to-action heeft dus al de natuurlijke neiging om op te vallen.

Door in de call-to-action aan te geven wat je bezoekers op de volgende pagina kunnen verwachten, vergemakkelijk je het scannen:

  • Heldere call-to-actions laten hen snel en eenvoudig door een aankoop-, aanvraag- of afsluitproces gaan.
  • Een call-to-action die duidelijk zegt wat je kunt verwachten, is aantrekkelijker om op te klikken. Mits je het aantrekkelijk brengt.

Geïnteresseerd

Wil jij ook online succesvol zijn, zodat je meer klanten krijgt en meer kunt verdienen? Neem dan contact op met mij voor een gratis inspiratiegesprek: f.salih@kennis-express.nl of 06 549 684 08.

Leave a Comment